De Taalklas Houten is een initiatief om kinderen van niet-Nederlandse afkomst zo snel mogelijk de Nederlandse taal bij te brengen. Daarnaast leren ze spelenderwijs allerlei aspecten van de Nederlandse cultuur kennen. Ze leren bijvoorbeeld hoe kinderen met elkaar spelen en hoe kinderen in Nederland zich op sociale wijze gedragen. Het valt voor nieuwkomers namelijk niet mee om grip te krijgen op dergelijke vragen, maar gelukkig zijn kinderen net sponzen en de Taalklas helpt hen om alle informatie zo goed mogelijk op te zuigen. Dit meldt het Houtens Nieuws.
De stof wordt op verschillende niveaus aangeboden en de lessen worden regelmatig afgewisseld met een gevarieerd aanbod van activiteiten, zoals sport, dans, muziek of knutselen. Leerkrachten zijn ook getraind om te letten op tekenen van posttraumatische stress bij de kinderen, waarvoor professionele begeleiding nodig is. Het grootste deel van de 32 kinderen die het programma volgen zijn met hun ouders gevlucht uit Syrië. Tijdens het normale schooljaar zitten ze verspreid over elf scholen in Houten, maar volgen ze drie dagdelen per week lessen van de Taalklas.
Ook van ouders wordt verwacht dat ze enkele dagdelen meedraaien als ondersteuning van de leerkrachten, en hier wordt enthousiast gehoor aan gegeven. Een soms gehoorde kanttekening dat ouders van niet-Nederlandse kinderen niet deelnemen aan sociale activiteiten van hun kinderen, gaat in ieder geval bij de Taalklas niet op. Daarnaast kunnen ouders in de tijd dat hun kinderen bij de Taalklas zitten bezig met hun eigen inburgeringscursus.
'De Taalklas' is een gezamenlijk initiatief van vier Houtense schoolbesturen. Het programma wordt gesteund door de gemeente Houten en een hele reeks aan instanties, waaronder van Houten & co, Vluchtelingenwerk, de Taalspeelgroep, Sportpunt, de dansscholen 'Shake it' en 'Stardance', Theater Aan de Slinger, de bibliotheek en Kunst & Cultuur.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids