Zestig studenten van Hogeschool Utrecht hebben op 13 oktober het NIMA B1-certificaat ontvangen. Deze lichting studenten is de eerste in Nederland die het regulier hbo-onderwijs uitstroomt met een hbo-diploma én een NIMA-certificaat op B-niveau. Het certificaat is een validatie van het hbo CE-programma van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Dit is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. Dit meldt de Hogeschool Utrecht.
NIMA B staat voor het Europees opleidingsniveau EQF 6, waardoor de afgestudeerden automatisch een internationale referentie aan hun diploma hebben toegevoegd. Alle afgestudeerden worden als certificaathouder opgenomen in het NIMA diplomaregister MyCareer waardoor ze vindbaar en officieel professional in marketing zijn.
Jurriaan Gorter, manager Study Members & Exams van NIMA, was aanwezig bij de uitreiking en is blij met het enthousiasme bij zowel hogeschool als studenten. “Het B-certificaat valideert je kennisniveau en je onderscheidt je ermee van andere toetreders tot de arbeidsmarkt en de enorme hoeveelheid marketeers die vooral leunen op hun ervaring zonder duidelijk controleerbare kennis- en competentieniveaus. De eindtermen die NIMA hanteert komen tot stand in overleg met de beroepsgroep zelf, waardoor de mobiliteit op de arbeidsmarkt voor deze studenten een positieve boost heeft gekregen.”
NIMA streeft ernaar met zoveel mogelijk mbo’s en hbo’s afspraken te maken over afstemming van het programma op de bekende NIMA A, B of C-vereisten. Gorter: “Het aantal mbo- en hbo-opleidingen tot professional in marketing, communicatie of sales neemt nog altijd toe. Het is wel zaak dat werkgevers kunnen controleren aan welke vereisten een diploma voldoet en uit de prima relatie die we onderhouden met Hogeschool Utrecht is voor ons gebleken dat zowel docenten en studenten blij zijn met deze extra stempel op het diploma.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids