Zorgopleidingen aan de Hogeschool Utrecht (HU) gaan eHealth vooral vanuit de praktijk doceren. Studenten gaan zelf aan de slag met eHealth-oplossingen zoals robots en apps. Niet de nieuwe technologische snufjes, maar het effect ervan op de zorgverlening staat centraal. Dat bleek tijdens de lancering van het nieuwe didactisch kader ‘zorgtechnologie in het hoger onderwijs’. Dit meldt de Hogeschool Utrecht.
“We hebben na vier jaar eHealth-onderwijs de ervaringen geëvalueerd en daar conclusies uit getrokken over wat werkt en wat niet werkt”, aldus HU-onderzoeker Thijs van Houwelingen. “Zo merkten we dat de theorie die we gaven, niet goed genoeg blijft hangen. Studenten willen liever praktisch aan de slag met eHealth. We moeten dat zelf inrichten, in practica, want studenten zien eHealth nauwelijks terug op stageplekken.”
Studenten Fysiotherapie leren bijvoorbeeld om te werken met zorgrobot Zora. Zora wordt onder andere ingezet in verzorgingshuizen, om ouderen in beweging te krijgen. Studenten leren om een beweegschema op te stellen en in te voeren in Zora. Deze manier van lesgeven vergt een flinke investering. Niet alleen financieel, het vergt ook veel van de docent. Docenten moeten zich verdiepen in eHealth en de achterliggende effecten én moeten er creatief mee om kunnen gaan in hun lessen. Om hen daarbij te ondersteunen, is het didactisch kader ontwikkeld.
Het nieuwe didactische kader van de HU werd gepresenteerd tijdens de nationale eHealth-week, op de conferentie ‘eHealth in Utrecht: betekenis voor onderwijs en MKB’. De conferentie vond plaats op de HU en werd georganiseerd door U-zelf, een samenwerking tussen meerdere zorgorganisaties en scholen. Tijdens de conferentie kon men zich verdiepen in de meest recente inzichten en voorbeelden van eHealth in het zorgonderwijs. Ook werd gekeken hoe Uzelf de impact van eHealth-innovaties uit de regio Utrecht kan helpen vergroten.
Door: Redactie Nationale Zorggids