HU-studenten voeren campagnes tegen radicalisering

Het afgelopen half jaar zetten hbo-, mbo-studenten en universitaire studenten zich samen in om een maatschappelijk geluid te creëren tegen radicalisering en extremisme. Dit gebeurde via het bedenken en uitvoeren van campagnes. Ook studenten van de minor Co-Design van Hogeschool Utrecht werkten daaraan mee. Dit meldt de Hogeschool Utrecht.

Om jonge mensen actief na te laten denken over vrijheid, gelijkheid en tolerantie en om hun leeftijdsgenoten te inspireren, bundelden RadarAdvies en Academie van de Stad hun krachten. Zij schakelden studenten van onder meer Hogeschool Utrecht (HU) in om campagnes ter preventie van radicalisering te bedenken en zo een maatschappelijk tegengeluid te creëren.

Studenten van de minor Co-Design van de HU ontwierpen in twee groepen een zogeheten ‘outreach-middel’. De eerste groep kwam tijdens het veldonderzoek tot het inzicht dat een aantal jongeren zich zorgen maakte over hun vriend of vriendin die mogelijk radicaliseerde. Op basis van die ervaringen ontwikkelden zij het concept van het online platform ‘Connecting friends’. Daarop kunnen vrienden van jongeren die neigen naar jihadisme terecht voor coaching, tips en het zoeken naar een oplossing.

De tweede groep HU-studenten introduceerde het gedachtegoed ‘Think Twice’, als tegengeluid voor rechts extremisme. Zij ontwikkelden posters en flesjes vruchtensap waarop afbeeldingen van vluchtelingen te zien zijn. Het leegdrinken van het flesje of het weghalen van een rood vel zorgt ervoor dat je veel meer menselijke, positieve informatie over de vluchteling te zien krijgt. De bedoeling van de studenten is dat mensen niet meteen oordelen, maar eerst goed kijken en dan pas een mening vormen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids