Vier studenten HBO-ICT van Hogeschool Utrecht hebben de ProjectB Challenge juryprijs gewonnen voor Inverse reality, een virtual reality spel waarmee rolstoelgebruikers verantwoord kunnen sporten. Mensen in een rolstoel kunnen in het spel een bal in een bepaalde richting slaan, ballonnen hooghouden of bijvoorbeeld ballen ontwijken. Dit meldt de Hogeschool Utrecht.
Nooit eerder is een specifiek spel voor rolstoelgebruikers ontwikkeld in samenwerking met fysiotherapeuten en informaticastudenten. De behoefte aan verantwoord bewegen is erg groot bij de doelgroep om de gezondheid en spierontwikkeling van rolstoelgebruikers te bevorderen. De jury noemde dit een belangrijke reden voor de toekenning van de ProjectB Challenge award aan Inverse reality.
Met inzet van virtual reality en bewegingssensoren hebben de studenten een virtuele omgeving gebouwd waarin rolstoelgebruikers hun bovenlichaam spelenderwijs in beweging kunnen brengen. “Een goede vriend van ons zit in een rolstoel. Door het gebrek aan beweging vermindert zijn weerstand en energie. Daardoor is hij regelmatig ziek. Met dit virtual reality spel kunnen we hem en andere rolstoelgebruikers op een leuke en sportieve manier laten bewegen. Daarmee verbetert hij op langere termijn zijn conditie en gezondheid”, vertelt Pascal Lieverse, student van Hogeschool Utrecht.
Ook de publieksprijs ging naar een team van Hogeschool Utrecht. Zij ontwikkelde de app SignAbility die gebarentaal en gezichtsuitdrukkingen omzet naar tekst. ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met Tweakers. In de challenge streden acht studententeams uit Utrecht, Zwolle en ’s Hertogenbosch om de prijs voor het beste digitale hulpmiddel voor mensen met een beperking.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids